Kletskous
Wat is een kletskous?
De kletskous is een middel om kinderen aan het communiceren te brengen. Kinderen kunnen praten met de kous. Ze leren vraag-, antwoord- en juiste zinnen formuleren. (De kletskous is een pop die je kan bestellen. Ook kan je via de site een bijpassende stoel bestellen.)

Waarom een kletskous gebruiken?
Wanneer kleuters met een pop of in dit geval een kletskous kunnen praten, zullen ze sneller geneigd zijn hun probleempjes te vertellen. Ze denken dat de problemen niet over zichzelf gaan maar over de kous. Ze durven zeggen wat ze anders niet zouden vertellen.
Hoe ga je te werk?
Inleiding
WAT DOE JE OP VOORHAND?
Je gaat als kleuteronderwijzer (KO) de pop introduceren in de klas. Dit doe je door de pop tot leven te laten komen. Dit kan je doen als klassikale activiteit, op die manier geef je alle kleuters dezelfde klassikale impressie. De kletskous stop je in een ondoorzichtige doos. Je zet de doos in de kring voordat de kleuters de klas binnenkomen. Je zorgt ervoor dat de kleuters de doos niet opendoen. Op die manier wek je nieuwsgierigheid bij hen op.
IN DE KRING
Kijken in de doos
Je vraagt aan de kleuters of de doos van iemand van hen is. Wanneer de kleuters vertellen dat ze niet weten van waar de doos vandaan komt kan je als KO zeggen dat je eens in de doos gaat kijken. Wanneer je de kleuters extra nieuwsgierig wil maken kan je als KO doen alsof je een beetje zenuwachtig en bang bent om de doos open te doen. Je kijkt voorzichtig in de doos en schrikt wanneer je de doos open doet. Je vertelt dat er iets heel gek in zit.
Daarna vertel je aan de kleuters dat ze de doos samen gaan opendoen, maar ze moeten voorzichtig zijn want er ligt iemand in te slapen. De kleuters openen samen met de juf voorzichtig de doos. Je bespreekt met de kleuters dat er iemand in zit. Het is een kous.
Kous wakker maken
Als KO vraag je aan de kleuters of ze de kous zullen wakker maken. Samen met de kleuters maak je de kous wakker. Als KO zeg je het volgende versje op terwijl de kleuters uitbeelden:

Versje wakker worden:
Handjes zwaaien heen en weer,
goedemorgen hier ben ik weer!
Sta maar recht en draai eens rond,
stap met de voeten op de grond.
Word nu toch eens wakker,
sta nu op!
Introductie kous
KO neemt de kous uit de doos en stopt haar hand erin. Ze begint een gesprek met de kous
Wie | Wat zeg je? |
---|---|
KO | Hallo, wie ben jij? |
Kous | Hallo ik ben de kletskous en ik hou enorm van kletsen. Weten jullie wat dat is? |
Kleuters | Mogelijke antwoorden: Ja iemand die veel praat! / Nee! |
Kous | Mogelijke antwoorden: Inderdaad, ik ben een kous en ik praat héél graag! / Ik ben een kous en ik praat héél graag! |
KO | Wat doe jij in onze klas? |
Kous | Ik kom vandaag een dagje in jullie klas omdat ik heel graag praat, maar ik heb een probleem. Ik weet geen verhalen meer die ik kan vertellen. Daarom vroeg ik me af of jullie misschien leuke verhalen kunnen vertellen? |
KO | Kunnen jullie kous helpen? |
Kleuters | Mogelijke antwoorden: Ja, wij willen verhalen vertellen! / ... |
KO | Dus de kleuters kunnen bij jou komen zitten en kunnen dan een verhaal vertellen als ze dit willen. Dan kunnen ze in de praatstoel gaan zitten. |
Kous | Inderdaad, dan moeten ze mij uit de doos nemen, hun handje in mijn buik stoppen en dan kunnen ze een verhaal vertellen. Dan lijkt het net of ik het verhaal vertel. Juf wil jij het anders eens voordoen. |
KO | Ja hoor! (KO vertelt een verhaal met de sok) |
Kous | Dat is goed! Dan moet je mij terug in de doos stoppen en me er weer uit nemen. |
KO | (Stopt de sok terug in de doos.) |
Bedoeling kletskous uitleggen
Als KO neem je de sok weer uit de doos. Ga je op de praatstoel zitten en vertel je een verhaal. Dit kan gaan over iets wat je in de klas of in het weekend gedaan hebt. Op die manier zien de kleuters de bedoeling van de kous.
Kern
AFSPRAKEN MAKEN
Je maakt afspraken met de kleuters omtrent de praathoek:
- Aangezien er maar één stoel staat kan er maar één kind in deze hoek.
- Andere kinderen mogen niet rond de stoel gaan staan. Dit is een momentje voor het kind dat in de stoel zit.
- Het kind kan kiezen om het gesprek op te nemen met de camera of om de KO uit te nodigen om mee te komen luisteren naar het gesprek. (Wanneer je een camera gebruikt, gaan kinderen sneller geneigd zijn om dingen te vertellen die ze anders niet zouden zeggen).
- Kinderen gaan voorzichtig om met de kletskous. Ze hebben respect voor het materiaal.
- Wanneer kinderen in de praathoek willen gaan vragen ze dit eerst aan de KO. Dit doen ze zodat jij als KO de camera kan opzetten of kan vragen of ze graag hebben dat je het gesprek bijwoont.
PRATEN MET DE KLETSKOUS
Kinderen vragen aan de KO of ze in de praathoek mogen. Kinderen gaan in de praatstoel zitten en nemen vervolgens de kletskous uit de doos en doen deze om hun hand. Ze vertellen hun verhaal door middel van de praatkous. Als KO kan je, indien het kind dit wenst, je erbij zetten en meeluisteren naar het verhaal. Wanneer het kind dit niet wenst, kan je achteraf de videobeelden bekijken.
Slot
Kinderen die het wensen kunnen een tekening maken over hun verhaal. Deze kunnen ze nadien aan de kletskous geven. Op die manier vergeet de kous het verhaal niet.
Bijlagen
In deze bijlage vinden jullie volgende onderdelen
- versje opstaan
- introductie van de kous (rollenspel)
- steekkaartje met afspraken en pictogrammen
Bronnen
Wekker Vectoren, Illustraties En Clipart - 123RF (S.D.) Geraadpleegd op 2020-02-10 via https://nl.123rf.com/clipart-vectoren/wekker.html?sti=o79fpu6qvpz5nhnt3n|
Klestkous. (S.D.). Geraadpleegd op 2020-02-10 via http://jufritapcbsmozaiek.yurls.net/nl/ page/1003651#boxes-container
Thema klas, vriendjes, terug naar school - goedemorgenlied - gratis download - p... (S.D.). Geraadpleegd op 2020-02-10 via https://www.pinterest.com/pin/342273640431233118
Maak jouw eigen website met JouwWeb